вторник, 29 септември 2009 г.

УЧЕНИЦИ?

От години давам уроци по математика. В началото, ме търсеха майки на отличници, чиито деца искаха да кандидатстват, и им трябваше мъъъъничко, за да постигнат нивото, към което се стремяха. С удоволствие работех с тези деца. Те задаваха смислени въпроси, трудеха се, търсеха, усещаха несъвършенствата на променящата се образователна система и аз трябваше само да запълвам празнините, създадени не от децата, а от системата. Всички те успяваха, и ми оставаше удовлетворението от работата с тях. С повечето родители и деца и до сега запазих добрите си взаимоотношения. Някои ми станаха истински приятели.

Какво се промени по дяволите! В момента за пореден път се занимавам с дете от прекрасно семейство. Двама интелигентни родители, работещи, образовани, успешни. Детето - възпитано, облечено добре, прекрасно усвоило кога да погледне засрамено, да се оправдае, че не може да се сети, защото видите ли е притеснено и се срамува. Но в седми клас не може да раздели четирицифрено число с двуцифрено и не знае имената на фигурите. Идват при мен, сменили по пет учителки, и майките гневни - не им били обяснявали както трябва. Как да обясни човек на такова дете пропорции, когато то за дроби не си спомня, как да му обясниш дробите, когато то не умее да дели!
Още от детската градина учат децата да различават квадрат от правоъгълник, що е успоредник, що е триъгълник. А моят герой нарича правоъгълника паралелепипед, сферата - кръгче! Според него 6 по 8 е 42!
И това не ми е за пръв път! С такива знания (по-скоро НЕзнания), у деца на тази възраст се сблъсквам вече от доста години. Ако беше единичен случай, щях да го преглътна - конкретното дете не е учило. Но това вече е система.
Дали и ние, родителите нямаме вина в това? За сложните задачи, не всеки родител може да помогне на детето си, но това, да знае да умножава и дели, би трябвало всяка майка да може да научи детето си още в началния курс на образование. За образователната система - ясно. Куца.
Но мили майки - знам, че тук повечето са на възраст, когато имат деца в основното училище, не ограничавайте грижата за децата си само в закупуването на дрешки, обувки и намирането на частен учител.
Не приемам оправданието, че видите ли родителите са заети. Отгледала съм три деца. Винаги съм работила поне на две места - дори и по "татово" време се налагаше да работя допълнително, защото доста време се грижех сама за децата и не получавах издръжка от баща им. Паралелно с това учех, и винаги съм имала време за децата. Значи може - аз не се мисля за някакво извънземно, което има специални възможности.

Няма коментари:

Публикуване на коментар