понеделник, 3 май 2010 г.

Светът, през погледа на детето в мен

Понякога осъзнавам, че детето и възрастният в мене непрекъснато се сменят и светът изглежда различно. Детето се забавлява в някоя житейска ситуация, а възрастният - анализира.

Преди известно време на прозорците на помещението под апартамента, в който живея, се появиха табели – РЕЙКИ ЦЕНТЪР, КОМПЮТЪРНА ДИАГНОСТИКА НА АУРАТА, и от този сорт. Много се смеехме и шегувахме у дома с тази диагностика.

След известно време разбрах, че гуруто на тези рейкита, или както се наричат там, е моя съученичка и приятелка от детските години. Ха! Детето в мен изпита необходимост да се позабавлява. Разбрах кога ще идва и слязох да се видим. Разцелувахме се, припомнихме си съучениците (когото пропуснахме, да прощава).

След дълго боледуване, аз все още не съм възстановена на сто процента. Моята дружка предложи да ми помогне да се оправя.

Тук е момента, да опиша обстановката в помещението. Килими, ниска мека мебел с възглавнички в източен стил, статуетки на Буда, ароматни свещи, бюро с компютър, икони. Не съм вярваща, но от този религиозно-технически миш-маш свят ми се зави. А в средата – масажно легло. Детето в мен наивно реши, че ще получа дружески масаж и с готовност приех да легна. Да, ама не! Вместо масаж, ми се връчи някаква метална пръчка, високопарно наречена ЖЕЗЪЛА НА ФАРАОНА. Трабваше да лежа и да я държа първо в едната ръка, после в другата, да слушам релаксираща музика и лекция, как да казвам на всяка своя клетка, колко много я обичам. Като се има пред вид, че човекът има приблизително 100 трилиона или 1014 клетки, дълъг разговор ми предстои – отбеляза детето в мен. В следващия момент, обаче трябваше да танцувам под някакъв дивашки ритъм, а това възмути възрастния в мен. Е, казах, каквото си мисля. Май обидих дружката си и от тогава не ми се обажда, когато идва.

Защо разказвам това. Преди време в сайта на Кръг Нова Магнаура се поведе дискусия “КОЙ ИМА ПРАВОТО ДА ДАВА СЪВЕТИ?”

Дамата е с висше образование. Още се чудя, вярва ли в това, което прави, или за нея е само бизнес. Съдейки по материалното състояние, което демонстрира, и по тълпите, които се събират долу, бизнесът е печеливш. Но морален ли е? Има ли право тя да ме съветва, да ми дава надежда, че ще изцели онова, което докторите не са успяли. Е, аз не приемам на доверие такива съвети, но и в мрежата се сблъсквам с множество целители, екстрасенси, проповедници на какво ли не. Към тях се обръщат хора изпаднали по една, или друга причина в криза – семейна, здравословна, сблъскали се със загубата на любим човек – дете, съпруг, брат... И се явява някакъв човек, който им казва, че се е свързал с духа на мъртвото дете, или дава съвети, амулети или нещо, което ще изцели болестта, или ще върне любовта, или...

Детето в мен се забавлява с лековерието, а възрастният в мене се бунтува. Цинично е да лъжеш хората, и да искаш да ти платят за лъжите. Особено, когато си играеш с човешките чувства, с човешката болка, с човешкия живот понякога.

Тръгнат ли да спорят дете и възрастен, винаги става объркано, и винаги побеждава възрастният. Та и детето в мен притихва и вече не му е забавна човешката глупост и наивност.


Разказът участва в предизвикателството на Пламен под надслов Светът през очите на детето в мен

Ако ви е харесал, моля гласувайте за него в svejo.net, защото критерият е броят гласове там. Благодаря!

Съгласно правилата, публикувам и линкове към историите на другите участници:

Радислав Кондаков http://www.pisalka.net/?p=381

22 коментара:

  1. Приятели, моля, гласувайте с бутона Свежо!

    ОтговорИзтриване
  2. Предварително се извинявам,ако прозвуча грубо!
    Това са най-гнусните мошеници!При тях няма свян,няма съвест!Използват чуждата болка,последната надежда на човека с една цел-пари!За тях това е бизнес.Някой действат съзнателно,други обаче си вярват.Вторите са жалки и смешни,но в същото време и алчни.Водех счетоводството на няколко подобни богоизбрани.Видях много,затова спирам до тук с коментара ,за да не стане по-дълъг от блога.
    Много актуална тема,Нина!

    ОтговорИзтриване
  3. Няма по-страшно престъпление от търговията с човешкото страдание. Престъпление ... без наказание!
    d_Liberto

    ОтговорИзтриване
  4. И към мен от месец настойчиво се е устремила съученичка - рейки-специалист поради моите подобни на твоите проблеми, Нинче. Всеки път обяснявам, че не желая подобна намеса, и всеки път все по-настойчиво ми се обяснява колко невежа съм и как си затривам живота отказвайки намесата й в него.Има хора,които търсят последна надежда и не ги упреквам. Но да даваш необосновани надежди на страдащи хора,да си играеш с живота на някого, преструвайки се или въобразявайки си, че си гуру, божество или извънземен с необикновени възможности и в същото време да му вземаш кой знае от кого заетите средства, това си е направо за съд. А тези, които отиват на такива места от нямане какво да правят, от снобизъм и любопитство - заслужават си да им измъкнат десеторно повече от джобовете.
    Добрина Атанасова

    ОтговорИзтриване
  5. Аз не съм религиозен и на такива им викам шарлатани. Разбира се доста меко определение на това което са всъщност. Жалкото е, че и за все повече лекари професията им която е преди всичко хуманна, се е превърнала в бизнес.

    ОтговорИзтриване
  6. За някои понятия нещата според мен са черно-бели, макар че в живота за повечето неща не е така...Почтеността, както и моралът, не могат да са почти или малко, както няма малко бременна....Човек или е морален, или не, или е религиозен, или не, или обича Левски, или не и т.н... в тези неща, според мен няма нюансираност...Не можем да кажем той е почтен, ама малко или недостатъчно....така мисля....всеки сам ще плаща греховете си - в това обаче съм убедена и никой не е в състояние да ми внуши обратното...не знам дали съм права, но вярвам в тези неща...У нас процъфтяха какви ли не странни бизнеси... шепа хора окрадоха труда на другите и сега са олигарси, от които всичко зависи...Но ние всички носим вина... затова и си плащаме...за съжаление....Държавата - сме ние всички...допуснахме духовният разпад и неговите радетели да ни управляват на вс. равнища...и от там по веригата какви ли не алогизми виждаме вс. ден...Боже, как ще изкупим вините си...този дух. разпад се отрази на всички ни, а за поколенията...сложно...С почитания към автора - Мария Сотирова

    ОтговорИзтриване
  7. За мен всеки има право да получава съвети където иска и от когото поиска.Свобода на избора!Дали ще им вярва или прилага е също личен избор.При доктора,при попа или гурото няма никакво значение.Важно е доверието.

    ОтговорИзтриване
  8. Драга Нина,

    Ти знаеш пределно добре моето отношение към всеки, който използва склонността на хората ДА ВЯРВАТ. Но ти знаеш не по-малко добре и моята максима, по силата на която ВЯРАТА Е СИНОНИМ НА НЕЗНАНИЕТО.

    За съжаление, има твърде много хора, които НЕ ЗНАЯТ, че ВЯРАТА Е НЕЗНАНИЕ. И вярват ли, вярват... Скъсват се от вярване!

    Всъщност, всеки има право да вярва в каквото си иска, да вярва колкото си иска. Но е нужно съвсем малко интелектуално усилие, за да се проумее истинността на елементарното равенство:
    ВЯРА = НЕЗНАНИЕ.

    При една малко по-щателна инвентаризация на склада с мислите си, всеки ще открие, че онова, в което вярва, всъщност не го знае, а онова което знае, не се налага да го вярва.

    И докато не бъде направено това малко разграничение, всеки би могъл да стане жертва на всевъзможни мошеници.

    Спирам. Отивам да натисна бутона "свежо".

    ОтговорИзтриване
  9. Цит.
    "Детето в мен се забавлява с лековерието, а възрастният в мене се бунтува. Цинично е да лъжеш хората, и да искаш да ти платят за лъжите. Особено, когато си играеш с човешките чувства, с човешката болка, с човешкия живот понякога".

    Малката баталия м/у детето и възрастния, са неизменни наши спътници през целият ни живот....до края на дните ни.
    Това, в крайна сметка ни право човеци.
    Няма възрастен човек, който правейки бележка на детето да не предприема дадена несъразмерна за възрастта му стъпка.....и след това да си каже на себе си:
    ...."а нима аз бях по-различен от моето внуче/чка"..... тук е и единственото обяснение, че в повечето случаи да не кажа доминантно възрастният е правият, при спора между дете и дъзрастен......
    .....зер нали животът му не трябва да е минал напразно без да натрупа поне мъничко мъдрост.

    Аспарух Танков

    ОтговорИзтриване
  10. Въпросът кой в какво и колко вярва, е изключително личен и всеко анонсиране като атеист, или веующ е доста субективно.
    Мойта религиознист по никакъв начин не е съизмерима с тази на верующият мюсулмчанин будист или израйлтянин.
    А представата ми за обещение с Бога в никакъв слечай не е свързана с храмове, жезъли, амулети или жертвоприношения, нито пък с обещания или даване на ОБЕТи.

    Аспарух Танков.

    ОтговорИзтриване
  11. Да...за съжаление всички сме подвластни на подобни медиатори в опредалени периоди от живта си..Особено,когато става дума за здраве:(

    ОтговорИзтриване
  12. "Кой каквото и да ти говори, става дума за пари"
    Присъединявам се към становището на Илия Кожухаров по темата за НЕЗНАНИЕТО...
    Незнанието не е порок,
    нежеланието да промениш това, е!
    За конкретния случай и други подобни е валидна сентенцият - не е луд който яде зелника, а който Му го дава.

    ОтговорИзтриване
  13. Много добре си го написала, Нина. И е много точен коментара на Илия Кожухаров. ВЯРА = НЕЗНАНИЕ.

    Преди години бях свидетел от близо на една история с една подобна... "лечителка". И от тогава са ми адски противни хората, които търгуват с човешката болка и незнание.

    ОтговорИзтриване
  14. Не съм запозната със системата рейки, но съм запозната с начина на действие на подобни похвати. От това, което съм чувала, обаче от по-запознати, иконите и статуетките на Буда не са присъщи и вероятно има значителна доза собствени прибавъци. Както и да е. Това е без значение. Радвам се, че открито си споделила мнението си с приятелката си!
    LenaNW

    ОтговорИзтриване
  15. Изцелението се дължи в по-голямата си част на вярата.
    Исус не е правил чудеса в Галилея, защото там са го познавали и не са му вярвали.

    Лечителите, трябва да знаят как да дават или ПРОДАВАТТ вяра.
    Твоята позната го прави като на пазарска сергия, а там пазаруват бедните (в случаят, интелектуално бедните). Като се има предвид, че лично я познаваш, резултатът е напълно предвидим :)

    Много шарлатани се навъдиха не само в България.
    Те не биха били толкова много ако хората не бяха толкова глупави.

    ОтговорИзтриване
  16. Никога не съм мислила, че вярата е синоним на незнание. Но знам, че човек има нужда да вярва. В какво, кого и колко-това е въпрос на личен избор. А кой има право да дава съвети? Този, на когото се доверим и позволим. Повече от 25 години живея на крачка от Евангелистката църква.Оказа, че и мои лели от страна на първия ми баща са приели"правата" вяра. Но и това предизвикателство, явило се в лицето на близки и многократните вербувания през годините, не успяха да ме превърнат в една от евангелското браттво. Нина, и аз имах една приятелка като твоята., която не практикуваше, но вярваше и сигурно още вярва в такива неща. Достигна до психото. След разговори с нея, се чувствах объркана. Винаги поглеждам с недоверие някой, който се мъчи да ме убеди, че не знам верния път и започва да ме поучава.Когато този някой е приятел, или близък, когото познаваш, уважаваш, обичаш...настава време да се довериш единствено на себе си и своя умствен потенциал.Всичко зависи от житейския опит и възпитание. Аз се доверявам много често и на своята интуиция. Но всъщност много често образовани и интелигентни хора се подвеждат по всякакви такива практики. Незнам, но мен не могат да ме привлекат. Нищо, че често припознават в мен наивно дете. Но външният вид лъже...:) Валентина Миндова

    ОтговорИзтриване
  17. Цинично е да се печели от човешката болка и страдание.Точно това изяжда вярата , убива надеждата и нас самите.

    ОтговорИзтриване
  18. Браво,Нинче!
    Не съм привърженик на равенството между вярата и незнанието.Може много да знаеш и въпреки това да си имаш своята ВЯРА.
    Но силно ненавиждам онези,които спекулират с човешката мъка и болка.
    Детето и възрастният-те ще бъдат на едно мнение,сигурен съм!Когато детето порастне!
    Иван Недев

    ОтговорИзтриване
  19. Стайко Цонев18 май 2010 г. в 5:27

    Човек би трябвало да вярва в себе си и разбира се в някои приятели.

    ОтговорИзтриване
  20. Да се спретнем и да реагираме заедно срещу такива явления - този център има адрес, вашата съученичка - име.....Възрастните трябва да браним детето в нас да оцелее и продължи напред без омерзение....с вяра и надежда....Да започнем кампания срещу този псевдоцентър, ако още го има....

    ОтговорИзтриване
  21. Чета, и виждам как повечето явно нищо не са разбрали...А нима детето не прощава?! Явно сме го забутали мноооого на тъмно и дълбоко в нас. Простете на вашето дете! Хубава тема!

    ОтговорИзтриване